Peter Fjelstrups Vej 12
3250 Gilleleje
70230330
Filtrer visningen:

søndag 8. januar

OPERAKINO 23: Pariserliv - Januar


O

    søndag 8. januar

    3t 00min

    Ikke vurderet

    OPERAKINO 23: Pariserliv - Januar

    15:00
    O - Store sal
    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
    O
    At formidle og bevidstgøre myten om det festlige, forrygende og pikante Paris var Jacques Offenbach livsgerning. Der er utallige tematiske værker, der hylder livsgnisten og charmen i varmen fra kabareterne og dansene i Lysets og livsglædens By. Det var i 1866, at mesterværket La Vie Parisienne blev til. Og ifølge journalist og sociolog Siegfried Kracauer var det 'den mest magiske salme, der nogensinde er blevet sunget for at forherlige byernes by,'.
    Faktisk besynger værket, bevæbnet med en meget let og sværmerisk synopsis, og ved hjælp af dets mange danse og meget frivole arier, festens glæde, letsindighed og den aldeles raffinerede luksus... Værket fungerede som et spejlbillede af samfundet i Det Andet Imperium (1852-1870), hvor denne tid forgudede en let sensualitet, og total mangel på høj puritansk levevis og ligeså moral. I La Vie Parisienne, efter de mest dristige eskapader, går alt tilbage til det normale, og parrene finder sammen igen, som om intet var hændt ... tilbage er kun de søde mindre om mousserende champagnebobler, og hvad deraf følger. Offenbachs værk bliver her bragt til live af et vidunderligt cast, herunder Jodie Devos, Rodolphe Briand, Marc Mauillon og Florie GauthierValiquette. Alt sammen med Christian Lacroix' geniale instruktion og farverige kostumer. En fyrig Nytårsforestilling!
    Biografpremiere: Søndag 1. januar
    Instruktion:
    Skuespillere:
    Spilletid: 03:00
    Censur: Ikke vurderet

    onsdag 25. januar

    OPERAKINO 23: Aida - Januar


    O

      onsdag 25. januar

      3t 00min

      Ikke vurderet

      OPERAKINO 23: Aida - Januar

      19:00
      O - Store sal
      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
      O
      Der findes få operaer hvor sammenhængen mellem det grandiose og det intime er så tæt forbundet som i Aida. Den blodige konfrontation mellem etiopierne og ægypterne sidestilles med Radamès kærlighed, (kaptajn for den egyptiske livvagt) til Aida, en etiopisk slave (datter af den etiopiske konge). Deres kærlighed er stærkere end hadet mellem de to folkeslag, deres sociale forskelle og uforenelige perspektiver. Denne kærlighed er lige så solid som væggen, som blokerede dens fuldbyrdelse.
      Til sin Paris Opera-debut har den hollandske instruktør Lotte de Beer valgt at kaste et kritisk blik på den europæiske fremstilling af koloniserede folk og opmuntre os til at gentænke vores forhold til æstetiske produktioner fra fortid og nutid. Dirigeret af Michele Mariotti og med verdenstjerner: Soloman Howard som kongen, Ksenia Dudnikova som Amneris, Sondra Radvanosky som Aida, Jonas Kaufmann som Radamés, Dmitry Belosselskiy som Ramfis og Ludovic Tézier som Amonasro. Værket samler flere temaer, som Verdi satte pris på: nostalgi efter et tabt fædreland, udfrielse gennem døden, kontrasten mellem en nedslående nutid og et idealiseret andetsteds, den kvælende rækkevidde af religiøs og politisk magt, de regulerende faktorer i en verden, der bevidst er fyldt med faldgruber.
      Biografpremiere: Søndag 1. januar
      Instruktion:
      Skuespillere:
      Spilletid: 03:00
      Censur: Ikke vurderet

      søndag 26. februar

      OPERAKINO 23: Halka - Februar


      O

        søndag 26. februar

        2t 30min

        Ikke vurderet

        OPERAKINO 23: Halka - Februar

        15:00
        O - Store sal
        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
        O
        Alle sejl var sat til, da man i Polen 2019 fejrede 200-års fødselsdagen for komponisten Stanislaw Moniuszko, som blandt andet skabte den polske nationalopera, Halka. Oplev historien om tjenestepigen Halka, der har et forhold til charmøren Janusz, som hun bliver gravid med. Da Halka erfarer at Janusz skal giftes med en pige fra det bedre borgerskab, dukker hun uventet op til brylluppet. Halkas ulykkelige ven Jontek (stjernetenoren Piotr Beczala, selv fra Polen) dukker også op. Halkas opdukken skaber kaos, bruden kender ikke noget til Halkas eksistens, og brylluppet ender selvfølgelig tragisk.
        Andre operaer skrevet af Moniuszko blev også opført i hans hjemland det år, men desværre blev kun hans mest kendte værk importeret til Vesteuropa, og fik her sin uropførelse i Wien. Den unge amerikanske sopran Corinne Winters spiller titelrollen som den ulykkelige tjenestepige Halka, hendes bæredygtige, smukke ungdommelige dramatiske sopran skaber et mangefacetteret, rørende portræt af den forrådte pige, til trods for operaen blir sunget på polsk, et sprog der indtil da var fremmed for hende.
        Biografpremiere: Onsdag 1. februar
        Instruktion:
        Skuespillere:
        Spilletid: 02:30
        Censur: Ikke vurderet

        søndag 19. marts

        OPERAKINO 23: Parsifal - Marts


        O

          søndag 19. marts

          4t 06min

          Ikke vurderet

          OPERAKINO 23: Parsifal - Marts

          15:00
          O - Store sal
          VÆLG SPILLETIDSPUNKT
          O
          En ung mand, der er uvidende om alt, inklusive sit eget navn, ankommer til den hellige grals rige. Er han den 'rene tåbe, oplyst af medfølelse', som, hvilket er blevet profeteret, vil rense riget?
          Parsifal er Richard Wagners mesterværk og sidste opera, det er på mange måder summen af hans værker, og måske stiller operaen spørgsmålet: Hvem er jeg? Hvad skal jeg tro? Hvordan finder jeg ud af det?
          I sit sidste musikdrama Parsifal forvandler Wagner frygten for fristelserne og det syndige begær til en fortælling om forløsning. Partituret kontrasterer det hellige med det sanselige, fra musikkens skarpe storhed og processionen til gralsalen i 1. akt til den rigt orkestrerede scene, hvor Kundry forsøger at forføre Parsifal i 2. akt. Der er sektioner af næsten overjordisk skønhed som f.eks. I Prologen og operaens slutscene, hvor Parsifal afslører gralen for ridderne.
          Den russiske instruktør Kirill Serebrennikovs frygtløshed, som man nærmest fysisk kan mærke i hans produktioner, fascinerer nogle lige så meget, som den forvirrer andre. Hans radikale læsning af Wagners sidste storslåede opera på Wiener Staatsoper betragter Parsifal som en befrielsesopera, nemlig som en befrielse fra sig selv gennem erkendelsen af, at vejen til frihed kun kan tackles af en selv.
          Det er med Jonas Kaufmann som Parsifal og Elīna Garanča i sin rolledebut som Kundry; to af tidens store ikoner i førsteklasses vokalform og fordybet i deres roller i en grad, der overskrider den hype, der omgiver dem. Philippe Jordan, der dirigerer Wiens statsoperas orkester, vælger en lys, hurtig Wagner. 'En luksusbesætning til Wagners vidunderlyde' skrev Salzburger Nachrichten, og Frankfurter Allgemeines Magazin skrev 'Serebrennikov fremtryller verdener af billeder, der aldrig lader dig gå.'
          Biografpremiere: Onsdag 1. marts
          Instruktion:
          Skuespillere:
          Spilletid: 04:06
          Censur: Ikke vurderet

          onsdag 12. april

          OPERAKINO 23: Madama Butterfly - April


          O

            onsdag 12. april

            2t 30min

            Ikke vurderet

            OPERAKINO 23: Madama Butterfly - April

            19:00
            O - Store sal
            VÆLG SPILLETIDSPUNKT
            O
            Forbered dig på en overdådig visuel oplevelse! Den japanske geisha Cio-Cio-San, kaldet Butterfly, svælger i lykke, da den amerikanske søløjtnant Pinkerton gifter sig med hende. Det er et sammenstød mellem verdener og værdier, for mens Pinkerton føler sig fri trods ægteskabet indgået med Butterfly og tilbage i Amerika gifter sig med en amerikansk kvinde, venter Butterfly, der er fuld af kærlighed, håb og længsel, på hans tilbagevenden i tre lange år – sammen med deres barn. Da Pinkerton pludselig vender tilbage med sin amerikanske kone, træffer Cio-Cio-San en uundgåelig beslutning.
            Giacomo Puccinis Madama Butterfly, en af de mest spillede operaer i dag, kommer til den overmåde smukke Lake Stage/Bregenz for første gang med dirigenten Enrique Mazzola og instruktøren Andreas Homoki. De subtile landskabsmalerier bringer japansk atmosfære til Bodensøen. Med: Celine Byrne som Butterfly, Edgaras Montvidas som Pinkerton, Claudia Huckle som Suzuki og Yngve Søberg som Sharless. Overrumplende!
            Biografpremiere: Lørdag 1. april
            Instruktion:
            Skuespillere:
            Spilletid: 02:30
            Censur: Ikke vurderet

            onsdag 26. april

            OPERAKINO 23: SVANESØEN - April


            O

              onsdag 26. april

              1t 55min

              Ikke vurderet

              OPERAKINO 23: SVANESØEN - April

              19:00
              O - Store sal
              VÆLG SPILLETIDSPUNKT
              O
              Svanesøen er historien om den unge, søgende prins Siegfried der forelsker sig i den yndige hvide svaneprinsesse Odette, men også lader sig lokke af hendes sorte modsætning Odile. Den ene er renhed og poesi, den anden er forførelse og fordærv.
              Hermed den ikoniske opførelse af Svanesøen fra Wiener Staatsoper, med Rudolf Nureyev og Margot Fonteyn. Det er en af det 20’ende århundredes fornemste udgaver af Svanesøen. Det er det helt store passionsdrama om kampen mellem lysets og mørkets kræfter, mellem det gode og det onde, kærlighed og had. Denne opførelse fra Wiener Staatsoper 1966 er gået over i ballettens historie.
              Biografpremiere: Lørdag 1. april
              Instruktion:
              Skuespillere:
              Spilletid: 01:55
              Censur: Ikke vurderet

              onsdag 24. maj

              OPERAKINO 23: Don Carlo - Maj


              O

                onsdag 24. maj

                3t 55min

                Ikke vurderet

                OPERAKINO 23: Don Carlo - Maj

                18:30
                O - Store sal
                VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                O
                Salzburg-festivalen er vært for denne produktion af Verdis Don Carlo, instrueret af Peter Stein og endnu en gang legemliggjort af Jonas Kaufmann. Produktionen er baseret på den originale version af operaen, som inkluderer de passager, der blev klippet kort før den første opførelse i 1867. Verdis mesterværk kræver sangere i verdensklasse på toppen af deres kræfter, såsom Jonas Kaufmann, 'der kombinerer absolut teknisk stabilitet med den højeste musikalske intelligens”, og sopranen Anja Harteros, hvis “Elisabetta er ganske enkelt sublim: majestætisk formuleret, rig på nuancer, fri for diktion og let bevæger sig fra pletfrit svævende pianissimo til sterling fortissimo”.
                Verdis Don Carlo er et værk af en italiensk komponist på fransk, i hvilket krigsklimaet i Spanien og menneskets melankoli også retter vores opmærksomhed mod Flanderns skæbne. Politik, religion, historie og psykoanalyse er sammenflettet her, hvilket i stigende grad skaber splid mellem hovedpersonerne. Og over det hele hviler den spanske inkvisition som edderkoppen midt i spindet, mens de øvrige, kongelig eller ej, spræller.
                Biografpremiere: Mandag 1. maj
                Instruktion:
                Skuespillere:
                Spilletid: 03:55
                Censur: Ikke vurderet

                onsdag 14. juni

                OPERAKINO 23: Norma - Juni


                O

                  onsdag 14. juni

                  2t 15min

                  Ikke vurderet

                  OPERAKINO 23: Norma - Juni

                  19:00
                  O - Store sal
                  VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                  O
                  Norma er Bellinis mesterstykke af en bel canto opera. Handlingen foregår i Gallien under den romerske besættelse. Med Norma når italiensk romantik sit højdepunkt. En opera om intense følelser og menneskeligt drama. Norma fortjener en plads blandt operahistoriens store kvindeskikkelser. Hun er en kvinde med mange lag: Ypperstepræstinde, moder, forladt elskerinde og hævngerrig rivalinde. Hendes tragiske undergang er resultatet af hendes emotionelle følelser mellem pligt og ulykkelig kærlighed. Tydeliggørelsen af Normas moderkærlighed fuldender billedet af hende, du hun i skuffelse og raseri vil dræbe sine børn, men ikke kan gøre det alligevel.
                  Det er en stjernebesætning med Sondra Radvanosky som Norma, Raymond Aceto som Oroveso, Gregory Kunde som Pollione og Ekaterina Gubanova som Adalgisa, dirigeret af Renato Palumbo.
                  Titelrollen betragtes generelt som en af de sværeste i sopranrepertoiret. Partiet kræver enorm vokal kontrol, fleksibilitet og dynamik og indeholder en bred vifte af følelser: Konflikten mellem det personlige og offentlige liv, romantik, moderkærlighed, venskab, jalousi, morderiske hensigter og resignation. Bellini skrev rollen til Giuditta Pasta, en af den tids største sopraner. Arien 'Casta diva' er en af de mest kendte arier fra det 19. århundrede.
                  Gennem hele det 20. århundrede har mange sangere forsøgt sig med rollen som Bellinis plagede druidepræstinde med skiftende held. Den mest berømte Norma i efterkrigstiden, og velsagtens i det 20. århundrede, var Maria Callas, der sang partiet i 89 forestillinger (hvoraf flere er blevet optaget); Callas har desuden lavet to studieoptagelser i 1954 og 1960.
                  Biografpremiere: Torsdag 1. juni
                  Instruktion:
                  Skuespillere:
                  Spilletid: 02:15
                  Censur: Ikke vurderet