Peter Fjelstrups Vej 12
3250 Gilleleje
70230330
Filtrer visningen:

søndag 17. december

OPERAKINO 23: Jolanta og Nøddeknækkeren - December


O

    søndag 17. december

    1t 37min

    Ikke vurderet

    OPERAKINO 23: Jolanta og Nøddeknækkeren - December

    14:30
    O - Store sal
    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
    O
    Iolanta er en blind prinsesse, som en berømt læge måske kan helbrede, men først efter at hun erkender sin blindhed. Hendes far ønsker ikke at fortælle hende om den seendes verden. Instruktøren Lotte de Beer: ”I sin blindhed lever Iolanta med en magisk fantasi af alt, hvad der omgiver hende. Nøddeknækkeren og danserne fra Wiener Staatsballett viser os Iolantas verdensopfattelse af hendes indre øje.” - Men der kommer et tidspunkt i livet, hvor du skal beslutte dig for, om du vil forblive en blind prinsesse eller se verden i al dens ufuldkommen-hed.”

    Da Tjajkovskij havde premiere på sin berømte ballet Nøddeknækkeren i Sankt Petersborg for 130 år siden, blev den præsenteret som en dobbeltforestilling, som standard var dengang, sammen med operaen Iolanta. Volksoper Wien, der er en del af hjemstedet for den berømte Wiener Staatsballett, besluttede under den nye musikchef Omer Meir Wellber at præsentere begge værker igen på én aften, men ikke som to separate værker, men ved at smelte de to værker sammen til ét. Denne produktion spiller på forkant med fantasi og virkelighed, af at være barn og at være voksen, af opera og dans. Kort sagt: det er et familieshow ind til kernen.

    Kunstnere: Olesya Golovneva, Stefan Cerny, Georgy Vasiliev og Wiener Staatsballett
    Biografpremiere: Fredag 1. december
    Instruktion:
    Skuespillere:
    Spilletid: 01:37
    Censur: Ikke vurderet

    søndag 21. januar

    OPERAKINO 24: IL trittico - Januar


    O

      søndag 21. januar

      3t 00min

      OPERAKINO 24: IL trittico - Januar

      14:30
      O - Store sal
      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
      O
      Ved første øjekast ser Pucinnis tre enakters operaer Il tabarro, Suor Angelica og Gianni Schicchi, ikke ud til at have nogen forbindelse med hinanden; deres fællesnævner er udelukkende menneskets sammenfiltring i en skæbnesvanger skæbne, der kun undtagelsesvis, et øjeblik, synes at love et lykkeligt udfald af 'livets eventyr' - et sæt temaer, der i sin kompleksitet er i gode hænder hos instruktøren Christof Loy.

      Il tabarro: En pram på Seinen i Paris, tid 1910. Operaen er mørk og uudgrundelig og med den vold og gru, der ofte er forbundet med verismo-operaer.

      Suor Angelica: Et kloster nær Siena, sidste del af 1600-tallet. Puccinis personlige favorit er en opløftende fortælling om religiøs forløsning.

      Gianni Schicchi: Firenze 1299 er en farce fuld af menneskelighedens dårskaber såsom grådighed og sammensværgelse.

      Samtlige 3 kvindelige hovedroller udføres af den litauiske stjernesopran Asmik Grigorian, som med denne forrygende bedrift formår at forbinde værkerne med hinanden.

      Frankfurter Allgemeine Zeitung skev: 'Grigorian er en vidunderlig, intens performer: en yndefuld Donna skrøbelig som Lauretta, en febrilsk længsel efter kærlighed, mens den er plaget af skyldfølelse hos Giorgetta, og en desperat fortabt Angelica, der gør oprør med trods.'

      Dirigent: Franz Welser-Möst - Instruktør: Christof Loy
      Kunstnere: Asmik Grigorian, Misha Kiria, Alexey Neklyudov, Roman Burdenko, Joshua Guerrero, Karita Mattila, Hanna Schwarz.
      Biografpremiere: Mandag 1. januar
      Instruktion:
      Skuespillere:
      Spilletid: 03:00
      Censur:

      onsdag 7. februar

      OPERAKINO 24: La Boheme - Februar


      O

        onsdag 7. februar

        2t 00min

        OPERAKINO 24: La Boheme - Februar

        19:00
        O - Store sal
        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
        O
        Hvem er jeg? Jeg er en digter. Hvad skal jeg gøre? Jeg skriver og hvordan kan jeg leve? Siger Rodolfo, 1.akt. – Med sin opera om et bohémeliv giver Puccini os en hjerteskærende kærlighedshistorie og noget af den smukkeste musik i operaens historie.

        For at markere 125-året for premieren i Torino den 1. februar 1896 fejrede Teatro Regio 2021 Puccinis mest populære opera med en ekstraordinær iscenesættelse i de historiske kostumer og kulisser designet af Adolf Hohenstein. D’herrer Paolo Gavazzeni og Piero Maranghi iscenesætter så elegant og overdådigt, at man ønsker, at deres arbejde må nå ind i evigheden.

        Forestillingen dirigeres af Daniel Oren. Medvirkende: Maria Teresa Leva: Mimi, Iván Ayón Rivas: Rodolfo, Hasmik Torosyan: Musetta og Massimo Cavalletti: Marcello.

        Ingen har bedre beskrevet de halvt udsultede, kæmpende kunstnere end forfatteren H. Mugger i hans ”La Vie de Bohème” udgivet 1851. Kunstnere klar til at brænde et manuskript for at forsøge at holde varmen. I en tid med triumferende borgerlig materialisme drømmer de om en anden tilværelse. Man sidder tilbage med den fornemmelse, at forfatteren selv har oplevet det.

        Connessi all'opera skrev: 'Forestillingen er levende og formår at indfange de ægte følelser af poesi og gengive den stemningsfulde atmosfære af det oprindelige kunstværk”.
        Biografpremiere: Torsdag 1. februar
        Instruktion:
        Skuespillere:
        Spilletid: 02:00
        Censur:

        onsdag 6. marts

        OPERAKINO 24: Gallakoncert med Jonas Kaufmann - Marts


        O

          onsdag 6. marts

          1t 30min

          OPERAKINO 24: Gallakoncert med Jonas Kaufmann - Marts

          19:00
          O - Store sal
          VÆLG SPILLETIDSPUNKT
          O
          Efter succesen med Jonas Kaufmanns Galla Event (2020) og rollen som Radamés i Aida, vender den tyske stjernetenor nu tilbage på Arenaen den 20. august 2023, til en ny begivenhedsaften, hvor han vil fortolke tre forskellige karakterer i scenisk form.

          Med sig har Kaufmann de to verdensstjerner Sonya Yoncheva og Ludovic Tézier, så man er i det allerfineste selskab på verdens største operascene, den næsten 2.000 år gamle Arena di Verona.
          Biografpremiere: Fredag 1. marts
          Instruktion:
          Skuespillere:
          Spilletid: 01:30
          Censur:

          søndag 12. maj

          OPERAKINO 24: Elektra - Maj


          O

            søndag 12. maj

            2t 02min

            OPERAKINO 24: Elektra - Maj

            14:00
            O - Store sal
            VÆLG SPILLETIDSPUNKT
            O
            I sin 100-års jubilæumsudgave fejrer Salzburg Festival en ægte triumf med en mind-blowing ny produktion af Elektra. Den vedholdende dysterhed og rædsel, som gennemsyrer Sofokles’ historie, bliver i hænderne på Hofmannsthal og Richard Strauss til et drama, hvis eneste tema er hævn.

            Den litauiske sopran Ausrine Stundyte som en hævngerrig og traumatiseret Elektra, gør åbningen af festivalen til en ægte knockout-forestilling! Hendes søster Chrysotemis synges af hendes landsmand Asmik Grigorian, der fik sit internationale gennembrud som Salome på Salzburg-festivalen 2018 tiljublet af publikum.

            Tanja Ariane Baumgartner som Klytämnestra, Derek Welton som Orest og Michael Laurenz som Ägisth fuldender et ensemble af førsteklasses sangere. Iscenesættelsen af Krzysztof Warlikowski af dette arbejde om modermord, besættelse, hævn og fysisk nedbrydning er en dyb psykologisk undersøgelse af en ødelagt familie. Dirigeret af Franz Welser-Möst. The Times: ”At have valgt Elektra af alle stykker, var dristigt - og at have afviklet det så godt, er en triumf”.
            Biografpremiere: Onsdag 1. maj
            Instruktion:
            Skuespillere:
            Spilletid: 02:02
            Censur:

            søndag 9. juni

            OPERAKINO 24: Julius Cæsar - Juni


            O

              søndag 9. juni

              3t 35min

              OPERAKINO 24: Julius Cæsar - Juni

              14:00
              O - Store sal
              VÆLG SPILLETIDSPUNKT
              O
              Kærlighedshistorien mellem Cæsar og Cleopatra blandet med politiske intriger fuldender forførelsen af publikum. Kærlighed og politik er de to hovedtemaer i denne opera ifølge instruktør Calixto Bieito, der på en rå og ironisk måde skildrer de superrige eliter, isoleret i et højteknologisk sæt og udsat for primitive følelser, der nogle gange er voldelige, nogle gange sanselige.

              Julius Cæsar i Ægypten blev Händels mest populære opera og et af barokkens mesterværker, takket være et genialt og ambitiøst partitur, hans melodiske genialitet, en utrolig rig orkestrering og hans uimodståelige sans for teater. Her i en opsætning af Dutch National Opera I samproduktion med Gran Teatre del Liceu, Barcelona. Handlingen foregår midt i den romerske borgerkrig (49-45 fvt).

              Opera i tre akter (1724) af George Friedrich Händel.
              Musikalsk ledelse og cembalo: Emmanuelle Haïm - Instruktion: Calixto Bieito
              Giulio Cæsar: Christophe Dumaux - Cleopatra: Julie Fuchs - Sesto: Cecilia Molinari,
              Cornelia: Teresa Iervolino - Tolomeo: Cameron Shahbazi.

              Filmet på Dutch National Opera & Ballet, Amsterdam i februar 2023
              Biografpremiere: Lørdag 1. juni
              Instruktion:
              Skuespillere:
              Spilletid: 03:35
              Censur: