Peter Fjelstrups Vej 12
3250 Gilleleje
70230330
Filtrer visningen:

søndag 17. oktober

OPERAKINO 21: LA TRAVIATA - Oktober


O

    søndag 17. oktober

    2t 20min

    OPERAKINO 21: LA TRAVIATA - Oktober

    16:00
    O - Store sal
    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
    O
    Operakino ’21: LA TRAVIATA fra Rom 2020 – 140 minutter ex. pause.

    Dette er den fjerde nye operaproduktion fra operaen i Rom siden begyndelsen af Coronaen. Efter den ekstraordinære fjernsynssucces med filmproduktionen af Barberen i Sevilla, som i december sidste år indviede Teatro dell'Opera di Romas sæson 2020-2021, blev succesen fulgt op med Verdis La Traviata i et nyt samarbejde mellem Lirico Romano og Rai Cultura.

    La Traviata handler om den prostituerede Violetta, som forelsker sig i Alfredo og ønsker at skabe sig en ny tilværelse med ham. Men Alfredos far er sikker på, at giftermålet vil ødelægge deres familie, og alt ender tragisk.

    Lisette Oropesa er Violetta Valery, Saimir Pirgu Alfredo Germont og Roberto Frontali Giorgio Germont. Det er maestro Daniele Gatti der dirigerer, og Mario Martone står for instruktionen af denne nye version af Verdis mesterværk baseret på Alexandre Dumas den Yngres La Dame aux Camélias.
    Forestillingen er optaget uden tilskuere.
    Biografpremiere: Fredag 1. oktober
    Instruktion:
    Skuespillere:
    Spilletid: 02:20
    Censur:

    søndag 21. november

    OPERAKINO 21: MANON LESCAUT - November


    O

      søndag 21. november

      2t 12min

      OPERAKINO 21: MANON LESCAUT - November

      15:00
      O - Store sal
      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
      O
      Opera: MANON LESCAUT fra La Scala 2019 – 132 minutter ex. Pause.

      Hermed historien om den smukke unge kvinde, der er tvunget til at træffe sit valg: et liv i fattigdom med sin sande kærlighed Des Grieux, eller et liv med penge og privilegier.

      Maestro Riccardo Chailly og den anerkendte instruktør Sir David Pountney står for en ny produktion af den tidligst kendte version af Puccinis første triumf Manon Lescaut. Forskellen mellem denne originale version, der opførtes i Torino i 1893 og dén, der først blev iscenesat på La Scala et år senere, er sidste del af første akt, hvor Puccini viser sin fantastiske orkestrale virtuositet. Sir David Pountney lader handlingen foregå som en jernbanerejse, der ender på en nedlagt station i ørkenen, med den centrale idé om at Puccinis Manon, i modsætning til Prévosts roman er mindre fordærvet end ødelagt af et samfund, der ikke vil tilgive.

      Med: María José Siri som Manon Lescaut, Massimo Cavalletti som Lescaut og Roberto Aronica som Renato des Grieux.
      Biografpremiere: Mandag 1. november
      Instruktion:
      Skuespillere:
      Spilletid: 02:12
      Censur:

      søndag 12. december

      OPERAKINO 21: DEN SOVENDE SKØNHED - December


      O

        søndag 12. december

        2t 20min

        OPERAKINO 21: DEN SOVENDE SKØNHED - December

        15:00
        O - Store sal
        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
        O
        Ballet: DEN SOVENDE SKØNHED – La Scala 2019 - 140 minutter ex. pause.

        Marius Petipa (1818-1910) der var en fransk balletdanser og balletmester for den kejserlige ballet i Skt. Petersborg fra 1869 til 1903, hvor han producerede mere end 60 balletter og havde epokegørende indflydelse på klassisk russisk ballet, har blandt andet skrevet en specificeret drejebog til Tchaikovsky fra Grimms eventyr om Tornerose.

        Tchaikovsky, der blev meget glad for denne, inkluderede andre eventyrfigurer i balletten som Den bestøvlede kat, Askepot, Den lille Rødhætte oa. En storslået ballet i en storslået opsætning for alle aldre. En smuk måde at nærme sig Julehøjtiden på for hele familien.
        Biografpremiere: Onsdag 1. december
        Instruktion:
        Skuespillere:
        Spilletid: 02:20
        Censur:

        onsdag 5. januar

        OPERAKINO 22: GALA LIRICA A RIVEDER LE STELLE (Gensyn med Stjernerne) - Januar


        O

          onsdag 5. januar

          2t 45min

          OPERAKINO 22: GALA LIRICA A RIVEDER LE STELLE (Gensyn med Stjernerne) - Januar

          19:00
          O - Store sal
          VÆLG SPILLETIDSPUNKT
          O
          Koncert: GALA LIRICA “A RIVEDER LE STELLE (Gensyn med Stjernerne)” 2020 – 165 minutter ex. pause.

          Det er maestro Riccardo Chailly der står i spidsen i denne overdådige koncert fra La Scala med de største operastjerner og La Scalas fantastiske ballet.
          Mød verdensstjerner som: Ildar Abdrazakov, Roberto Alagna, Carlos Álvarez, Piotr Beczala, Benjamin Bernheim, Eleonora Buratto, Marianne Crebassa, Plácido Domingo, Rosa Feola, Juan Diego Flórez, Elina Garanca, Vittorio Grigolo, Aleksandra Kurzak, Francesco Meli, Camilla Nylund, Kristine Opolais, Lisette Oropesa, Mirco Palazzi, George Petean, Marina Rebeka, Luca Salsi, Andreas Schager, Ludovic Tézier, Sonya Yoncheva.

          Og balletstjerner som: Roberto Bolle, Nicoletta Manni, Martina Arduino, Virna Toppi, Timofej Andrijashenko, Claudio Coviello, Marco Agostino, Nicola Del Freo
          Biografpremiere: Lørdag 1. januar
          Instruktion:
          Skuespillere:
          Spilletid: 02:45
          Censur:

          søndag 16. januar

          OPERAKINO 22: RIGOLETTO - Januar


          O

            søndag 16. januar

            2t 45min

            OPERAKINO 22: RIGOLETTO - Januar

            15:00
            O - Store sal
            VÆLG SPILLETIDSPUNKT
            O
            Opera: RIGOLETTO fra Bregenz Festival 2021 – 165 minutter ex. pause.

            Den pukkelryggede og latterliggjorte hofnar Rigoletto kæmper indædt for at blive respekteret. Han har dog ét lyspunkt i livet – sin elskede datter Gilda. Rigoletto vil gøre alt for at beskytte hende mod livets sorger, men en frygtelig fejltagelse får hans verden til at styrte i grus, og i mareridtsagtige hallucinationer genoplever han denne begivenhed, mens sindssygen får stadig større magt over ham.

            Verdis Rigoletto kaldes også en forbandelsens opera, der foregår i en verden befolket af gangstere, sammensvorne, prostituerede – og en vanskabt hofnar, som forgæves forsøger at redde sin eneste datter fra en fordærvet verden.

            Operaen om hofnarren Rigoletto med libretto af Piave efter Victor Hugos ”Le Roi s’amuse” (Kongen morer sig) havde uropførelse i Venedig 1851. Efter at den østrigske censur havde grebet ind, måtte Verdi og librettisten Piave omskrive operaen. Derfor er det ikke en konge, men en navnløs hertug, der er kvindeforføreren i operaen.

            Dirigent: Enrique Mazzola, Instruktør: Philipp Stölzl. Med: Vladimir Stoyanov som Rigoletto, Mélissa Petit som Gilda og Stephen Costello som hertugen.
            Biografpremiere: Lørdag 1. januar
            Instruktion:
            Skuespillere:
            Spilletid: 02:45
            Censur:

            søndag 6. februar

            OPERAKINO 22: LUCIA DI LAMMERMOOR - Februar


            O

              søndag 6. februar

              2t 42min

              OPERAKINO 22: LUCIA DI LAMMERMOOR - Februar

              15:00
              O - Store sal
              VÆLG SPILLETIDSPUNKT
              O
              Opera: LUCIA DI LAMMERMOOR fra Wien 2019 – 162 minutter ex pause.

              Donizetti placerer i operaen sine hovedpersoner Lucia-Edgardo-Enrico i den følelsesmæssige trekant af kærlighed, had og passion, inspireret af den mytiske sande beretning, hvorpå Walter Scott skabte sin roman. Lucia di Lammermoor er Donizettis mest spillede seriøse opera. Lige fra premieren har den været en succes. Donizetti har udnyttet den romantiske handling, der når sit højdepunkt med Lucias vanvidsscene. Vanvidsscener hørte mere eller mindre til i tidens seriøse operaer, men ingen slår Lucias.

              Instruktøren Laurent Pelly er ifølge rapporter blevet inspireret af Jean Epsteins film ”House of Usher fra 1928” efter Edgar Allan Poes uhyggelige novelle, og faktisk skaber de sneklædte Lammermoore-skråninger og det diffust oplyste slot, de stivdraperede grå og brune kostumer, og de køligisolerede karakterer en trist og uhyggelig atmosfære. Med George Petean, Olga Peretyatko, Juan Diego Flórez, Jongmin Park og dirigeret af Evelino Pidò er vi i det fineste selskab.
              Biografpremiere: Tirsdag 1. februar
              Instruktion:
              Skuespillere:
              Spilletid: 02:42
              Censur:

              søndag 27. februar

              OPERAKINO 22: DE TRE TENORER - Februar


              O

                søndag 27. februar

                1t 30min

                OPERAKINO 22: DE TRE TENORER - Februar

                15:00
                O - Store sal
                VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                O
                Koncert / Dokumentar: DE TRE TENORER – 90 minutter ex. pause.

                De Tre Tenorer: Evighedens stemmer 30-års jubilæum.
                Det er nu 30 år siden Luciano Pavarotti, José Carreras og Plácido Domingo sammen skabte historie med den legendariske Tre Tenorers koncert fra oldtidens Terme di Caracalla i Rom.

                Oplev 90 minutters dokumentar med højdepunkterne fra den oprindelige koncert og tillige fra den efterfølgende koncert fra Los Angeles. Med helt nye interviews samt hidtil ukendte optagelser fra backstage får vi her muligheden for at følge de 3 stjerners rivalisering og venskab fra den fantastiske koncert i Rom og til Pavarottis alt for tidlige død i 2007.
                Biografpremiere: Tirsdag 1. februar
                Instruktion:
                Skuespillere:
                Spilletid: 01:30
                Censur:

                onsdag 16. marts

                OPERAKINO 22: DON GIOVANNI - Marts


                O

                  onsdag 16. marts

                  2t 50min

                  OPERAKINO 22: DON GIOVANNI - Marts

                  19:00
                  O - Store sal
                  VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                  O
                  Opera: DON GIOVANNI Salzburg 2021 – 170 minutter ex. pause.

                  ”Hvem jeg er, ved du aldrig” For instruktøren Romeo Castellucci, betyder det at nærme sig Don Giovanni, at træde op mod tvetydigheden og kompleksiteten såvel som den indre uligevægt, som Mozart gennemsyrer hovedpersonen i sin opera med. Vitalitet og ødelæggelse. I denne væsentlige ambivalens ser Castellucci en af fascinationerne af denne figur. Helt bundet i øjeblikket, er Don Giovannis livskraft legemliggjort med symbolsk graviditet i den næsten maniske Champagne Arie: 'Fin ch'han dal vino' (så længe de har vin).

                  Dette danner den intense optakt til en fest, der vil være åben for alle og hvis sande formål for Don Giovanni er ganske åbenlyst: Leporello, hans mandlige og antitetiske alter ego, vil efterfølgende være i stand til at tilføje yderligere ti navne til den lange liste over Giovannis kvindelige erobringer.
                  Den nye iscenesættelse af Mozarts Don Giovanni i Grosses Festspielhaus i Salzburg bliver dirigeret af Teodor Currentzis og instrueret af Romeo Castellucci. Medvirkende inkluderer Davide Luciano i titelrollen, den vidunderlige Nadezhda Pavlova som Donna Anna, Federica Lombardi som Donna Elvira, Anna Lucia Richter som Zerlina, Vito Priante som Leporello og Michael Spyres som Don Ottavio.
                  Biografpremiere: Tirsdag 1. marts
                  Instruktion:
                  Skuespillere:
                  Spilletid: 02:50
                  Censur:

                  torsdag 7. april

                  OPERAKINO 22: CINDERELLA (ASKEPOT) - April


                  O

                    torsdag 7. april

                    2t 40min

                    OPERAKINO 22: CINDERELLA (ASKEPOT) - April

                    19:15
                    O - Store sal
                    VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                    O
                    OPERA LIVE: CINDERELLA (ASKEPOT) fra Paris 7. april 2022 kl. 19.15 – 160 minutter med 1 pause.

                    Jules Massenet forsøgte uden tvivl at fortrylle sin æra, da han satte Charles Perraults eventyr til musik.
                    Med Cendrillon / Askepot tilbyder komponisten os et af hans mest attraktive værker, i modsætning til andre opera-tilpasninger af fortællingen.
                    Den ondskabsfulde Lucette og kvinderne omkring hende giver værket en tone, hvis utallige nuancer bekræfter ordene fra Claude Debussy, der så Massenet som 'den kvindelige sjæls musikhistoriker'.

                    Ved at pryde feen med en uvirkelig koloratur-klang og lade en sopran synge prinsen, tilbyder komponisten os en vokalfestival båret af en rigt varieret orkestrering, der veksler mellem mozartiansk finesse, citater i barokstil og store romantiske overtoner.

                    For at markere tilføjelsen af Cendrillon / Askepot til Paris Operaens repertoire spiller instruktøren Mariame Clément på mytens fantasiside. Det er Carlo Rizzi der dirigerer. Med Tara Erraught som Askepot, Anna Stephany som prinsen, Daniela Barcellona som stedmoren.
                    Biografpremiere: Torsdag 7. april
                    Instruktion:
                    Skuespillere:
                    Spilletid: 02:40
                    Censur:

                    onsdag 11. maj

                    OPERAKINO 22: FIGAROS BRYLLUP - Maj


                    O

                      onsdag 11. maj

                      2t 50min

                      OPERAKINO 22: FIGAROS BRYLLUP - Maj

                      19:00
                      O - Store sal
                      VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                      O
                      Opera: FIGAROS BRYLLUP fra Paris 2022 ca. 170 minutter ex. pause.
                      Optagelse fra februar 2022.

                      Figaros bryllup er et af repertoirets mest ikoniske værker. Brahms talte om det som et “mirakel”, og grevindens klage er stadig en af de mest hjerteskærende musikalske stykker nogensinde. Ved at tage Beaumarchais komedie op, som havde fået en skandale til at ryste det parisiske samfund, blev Mozart og Da Pontes succes sikret. Stykket var endda blevet forbudt af Joseph II i 1785 på Wiener Theater.

                      Instruktøren Netia Jones nye produktion bevarer selve essensen af Beaumarchais' spil, da hun på humoristisk og alligevel ondskabsfuld måde udforsker menneskelige relationer i et univers, der forvirrer virkelighed og fiktion til det punkt at spørge, ligesom greven: 'Spiller vi i en komedie?'.
                      Dirigent Gustavo Dudamel. Med Peter Mattei som greven, Maria Bengtsson som grevinden, Ying Fang som Susanna og Ildebrando D'arcangelo som Figaro.
                      Biografpremiere: Søndag 1. maj
                      Instruktion:
                      Skuespillere:
                      Spilletid: 02:50
                      Censur:

                      onsdag 8. juni

                      OPERAKINO 22: OTELLO - Juni


                      O

                        onsdag 8. juni

                        2t 38min

                        OPERAKINO 22: OTELLO - Juni

                        19:00
                        O - Store sal
                        VÆLG SPILLETIDSPUNKT
                        O
                        Opera: OTELLO Teatro Maggio Firenze 2020 – 158 minutter ex. pause.

                        I Verdis Otello skæres Shakespeares drama ind til benet, så karaktererne og konflikten skabt af den jaloux og ondsindede Jago står knivskarpt – forstærket af Verdis medrivende musik. Verdi så Jago som 'djævelen, der sætter det hele i værk'. Jagos evne til at vikle Otello og den skønne Desdemona ind i et spind af altødelæggende løgne er operaens kerne i et drama, der kan ses igen og igen.

                        Instruktøren Valerio Binasco henlægger denne tidløse historie til 1. verdenskrig. Det er maestro Zubin Mehta som dirigerer forestilling med en stjernebesætning. Med: Fabio Sartori som Otello, Marina Rebeka som Desdemona, Luca Salsi som Jago, Riccardo Della Sciucca som Cassio og Francesco Pittati som Roderigo.
                        Biografpremiere: Onsdag 1. juni
                        Instruktion:
                        Skuespillere:
                        Spilletid: 02:38
                        Censur: